Monday, November 2, 2009

Keinsafan

sayup terdengar hujan mencurah ke bumi
dingin terasa memecah kesunyian malam
dan aku di sini sendiri dibaluti resah
dibayangi seksa yang tak sudah...
mendung berlalu sepi tiada purnama
di dalam kelam terlihat bayangku sendiri
terpaku membisu tanpa suara dan segala
apa petanda apa rahsia?
oh tuhanku yang maha esa
maha pengasih maha pemurah
andainya malam yang begini
memberi pengertian untukku mencari hidayahmu
maka ku tadahkan setulus
pengampunan dan pengharapan
untuk aku menebus dosa-dosa semalam...
cukup setakat ini aku merasa
terasing terhukum dalam sengsara
balasan dari kehancuran yang aku ciptakan...
dan kini aku mengerti antara dosa pahala
yang mana lebih utama dalam meniti
kehidupan dan hari kematian...
andai malam ini satu peringatan
bersyukur pada ilahi
andai malam ini satu kesudahan
ku pintakan
satu penangguhan
untuk aku mengucapkan kalimah terakhir...........

No comments:

Post a Comment