Thursday, October 29, 2009

Rumah, Kereta & Kahwin (@ nikah)

salam..ni post aku yg kedua..kali ni aku nk lontarkan persoalan & pandangan aku tentang 3 benda iaitu rumah, kereta & kahwin @ nikah..apabila dah mula berkerja, kita punya keinginan terhadap material semakin tinggi..setengah orang gile nk beli kete..ada yg nk beli kete baru, ada yg asal ada kete je cukop la so 2nd hang pny kete pon takpe..ada pulak yg lain merancang nk beli rumah & ada pulak yg lain tgh ligat mencongak mcm mana nk buat utk boleh kahwin cepat2..hmmm...pd aku, aku paling memikirkan yg ketiga tu..aku mmg tgh ligat memikirkan mcm mana boleh aku buat untuk membolehkan aku untuk kahwin cepat..mcm2 cara aku fikir tp belum dpt cara yg terbaik sbb masih lg tgh consider byk perkara terutamanya priority2 lain..

pertama2 sekali, nk bls dulu jasa mak abah aku yang setengah mati sekolahkan aku tinggi2 smpi dpt degree..takkan le bila dh grad ni aku nk buat hal sendiri pulak..impian aku nk belikan rumah utk mak aku sbb semenjak mak aku kahwin ngn bapak aku, tak pernah rasa duduk rumah sendiri & mak aku sendiri cakap sebelum dia tutup mata, nk jugak merasa..so pd aku, tu priority aku..jadi, kahwin jd priority no.2..kete, aku mmg berahi sgt kt Myvi S.E kaler putih..geram sgt tgk..tp nk beli? hmmm sori la..wtpe aku nk tanggung hutang & klua belanja 7-8 ratus sebulan semata-mata utk kete..tp tu semua ckp2 buat masa ini la..

tengah2 aku penat memerah otak memikir, abg aku bg aku 1 cdgn (abg aku ni mengaji tak tinggi tp kepale hotak dia mmg bergeliga & pandai buat duit!)..dia suruh aku beli rumah & dia pon ada bg aku 1 cdgn utk beli rumah di kawasan2 dkt ngn Jalan Kebun, Shah Alam tu la..ada sorg cina ni nk jual rumah teres dia dgn harga RM70,000.00 je & bank estimate current market value rumah tu boleh up sampai RM110K! so kalau nk beli rumah tu, aku boleh buat loan smpi RM100K so aku ada balance RM30K lg utk joli! hehe..jd, duit yg lebih tu boleh la nk gune utk anta mak abah aku g umrah (10K), 10K lg byr apa2 hutang familiy yg ada & lg 10K boleh buat modal nk business..aku fikir2, btol gak tu & instead bukan la rumah tu je, tp rumah2 yg lain pon boleh gak cuma kita perlu deal ngn banker la..tp biasanya abg aku kata, org bank lg la suka nk bg kita pinjam tinggi sbb bank gak la yg untung! jd lepas fikir2 kn benda ni, aku skang memilih utk membeli rumah & sedang giat mencari lokasi kt mana ada rumah nk di jual (kg bagus kalau dpt bank lelong)..

cuma skang ni yg aku fikir, bila patut aku beli rumah..adakah patut skarang @ bila aku dh nk kahwin..kalau ikut priority, beli skarang sbb rumah tu untuk mak aku..tp kalau priority aku nk kahwin cpt, aku patut beli lg 4-5 bulan sebelum nk kahwin sbb duit yg lebih tu boleh buat untuk hantaran & kenduri! hehe bijak gak pale hotak aku ni..so apa kata korang semua? nk tau gak apa pendapat korg tentang perkara2 mcm ni..aku yakin kita semua share interest yg sama skang ni..so kwn2, mintak pendapat korg & kongsi ilmu kalau2 korg ada cara yg lain yg lebih baik & pantas utk aku beli rumah @ kahwin..thanks!

12 comments:

  1. payah ni..laju sgt ko ni mud..haha..

    pade pendapat aku,ko kene cari jalan mane nak dapat duit la..ko ckp ko nak pinjam 100k kan? banyak tu mud..ptptn pun tak tebayo..tu baru 28k..nak beli kete lagi mau 45k..kawin tu mmg abis lebih dari 10k aku rase..nak dekat 200k dah..tu belum campur rumah ko sendiri nnt..

    kalo sembang pasal hutang mmg tak beli pape la kan..nak beli sume tu boleh..kene pk mane lg penting..tp aku tak nafikan sume tu penting..aku paham, nak fulfil keperluan keluarga ng keperluan diri sendiri..agak berserabutla kepale..esp ko..

    mcm yg abg ko cadangkan tu ok gak..boleh buat aset..beli rumah kat shah alam tu then sewa kan kat org..ko xpayah kuar duit bayar rumah..tp pinjam bank ape yg ko perlu jela..parah ko nak bayar balik nnt..aku bab2 hutang ni mmg xbape nak suke..hehe..kalau boleh aku cube pinjam se'minimum' yg boleh..

    sekarang ni ko cari la lobang2 yg boleh buat duit..lobang ape pun aku tak pasti..kene rajin tanye org, cari jalan..ok?

    ReplyDelete
  2. tp beza kalo buat loan rumah ngn loan kereta ni syu..loan lete plg lama 9 tahun..tp kalo wt loan rumah boleh tarik semaksimum mungkin iaitu 30 tahun..100k over 30 tahun dgn 60k over 9 tahun kn beza sgt tu..beli rumah, nilai makin lama makin tiggi tp beli kereta makin susut nilaikan? tu sbb aku gila nk beli rumah skang ni..ptptn asal bayar RM50 pon jd la..jnji luak..ke cmne?

    ReplyDelete
  3. apa yang aku nak nasihat kat sini..buatla study dulu sebelum buat sesuatu..dari segi loan..tu yg penting..layak ke tak nak dapat loan..pas tu tolong la check maintenance fees..check la market price rumah tu dulu..check lah cukai pintu..cukai tanah..segala macam cukai atau pun charges lain..dan tak lupa buat la kira kira dulu..kos2 lain seperti repair,lawyer,insurans..semua tu perlu dimasukkan dlm budget..

    rumah lelong ni byk hal..ada yang dah beli rumah tapi tak de duit utk nak repair..ada yang dapat rumah tapi owner lama tak nak keluar..ada yang dapat loan cuma 80% saja dari harga yang dapat..

    aku ade bace buku la pasal pengurusan duit ni..die cakap kalau nak bayo pape hutang bank total jgn lebih dari 1/3 gaji kite..
    cth kalau gaji 1800 je, bayar bulan2 mesti limit 600 je..tu tips buku la..

    ReplyDelete
  4. wahai che mood sohabatku....pergilah menjenguk ke blog sohabatmu ni...komen ape yg patut...

    ReplyDelete
  5. salam..kalo aku nak komen boleh?bg aku,cdgan abg mike tu agak bgus.....tp btol gak ckp si sacretly syu tu...tepat sekali..mike kene cek sume2 tu..aku dah rasa....susah lah bang,ko nak 3 benda dlm 1 masa...cb tgk abg mike,dia dpt sume tu,dlm satu masa ke,atau ssatu per satu...biasanya org akan beli kete.....lps tu kawen....pls tu pasal rumah....(dlm 3 masa tu tolong family)....tp biasanye life org camni sederhana jer.(boleh la nak beli ape pun)..jarang jumpa yg mewah..tp ikut pengalaman aku,mike gunekan duit ikut nafsu mike dulu(yg berpatutan la),,pasey bile dah start ada komitmen,payah sikit...apapun mike kena congak betol2...kira betol2..ingat pesan org tua2"lagi besar periuk,lagi besar keraknya"....

    ReplyDelete
  6. Aku rasa la mud, contoh mcm rumah yg abg ko ckp tu kn.. RM70,000 dia nk jual, ko amik loan RM 70,000 je. Market price dia dh RM 110,000 kn? So lepas ko beli, cari buyer untuk harga RM110,000. Lepas tu ko setelkan loan ngn bank, atleast ko dh dpt 30k to 40k extra dlm tangan yg memang ko punya. Ko nk buat ape2 ngn duit tu ikut la. Nak kawin pun cukup tu, nak bwk parents ko pegi umrah pun boleh, nak invest dlm property lain pun boleh. Buat byr downpayment ke.. start business kecik2 ke. Yang best nye ko x pyh risau nk byar blk kt bank sebab duit tu ko punya...

    ReplyDelete
  7. Fader: btol gak kate ko tu de..mcm business property yg kite bincang dulu la yek..psl ape aku x t'pk mcm tu..ko mmg bergeliga bab2 cmni..

    Man: aku tak kejo tiga2 benda ni dlm 1 masa..don't get me wrong dude..kereta mmg aku taknak buat masa ni..tp xtau le pulak kot esok nk pulak..hehe..aku cuma pikir nk antara kahwin ngn beki rumah je buat masa ni tp memandangkan awek pon tak abeh blajo lg, so kegilaan aku mcm tertumpu kearah nk beli rumah..

    syu: u're right for all of that..we have to consider everything and make the right call or else we face severe financial crisis..

    ReplyDelete
  8. aku ckp bnyak xmau.
    hg pi beli rumah. beli rumah xpenah rugi. hutang lama skit pun xpa. xpayah cari rumah besaq2 buat permulaan ni. nnt dah jadi SR lain crita la. beli rumah kecik dulu pun xpa.
    duit boleh dicari, ada usaha semua boleh. pikiaq bnyak xguna mood. ambil tindakan!

    ReplyDelete
  9. kalo udah giler nakl beli umah,beli jer..ape nak tggu lagi...aku bukan otak bisnes..tp dr ape komen kat ats tu,mmg betol kalo di fikirkan..jgn takut..rezeki tu ad mana2...yg penting rajin jer..sekarang jalan mike dah nampak...cuma simpangnya byk...mike perlu pilih simpang mane jer...semua jalan tu menuju destinasi yg sama..make sure pilih simpang yg betol..kalau takut salah simpang,bykkan bertanya..tp ingat lg byk bertanya lg byk jawapan berbeza..lg pening pilih simpang...tp xperlu riso...destinasi tetap sampai...fikir2kan &selamat beramal....

    ReplyDelete
  10. beli pape pun xpe mud..asal ade planning..tp dapatkan nasihat yg betul..kalo bleh ade lawyer sorg yg sentiase besame ko..tp lawyer mahal..kire sape2 la yg btol2 tau pasal jual beli rumah ni..so that ko tak telepas pandang bende yg penting..

    ni aku nak share sket ng ko satu cite dr abg ipar aku..die lawyer kat jb..die ade handle kes pasal rumah ni la..

    ade sorg mamat ni beli rumah..die baru kawin..pinjaman bank settle, insurans pun dah ade..tapi nak jadi cite, mamat ni eksiden dan meninggal..time die meninggal tu, die xsempat bayo premium insurans lagi..

    insurans company tu sepatutnye cover la harge rumah tu n bayo kat bank sebab b4 die dah mati mmg dah clear sume tu..tp di sebabkan mamat tu xbayo premium, insurans company tu rase rugi kat dorg la nak cover rumah tu..so, insurans bank tu cari pasal tanak bayo..

    bank dah sure nak duit die..insurans company tanak bayo..kesian kat bini mamat tu la..insurans company tu mmg siot..
    sekarang ni ang ipar aku nak failkan kes kat insurans company tu pulak sebab ape yg dorg buat tu unethical as insurans company..belum tau ape result..

    so, kes ni pengajaran kat kite sume..even mamat tu dah settle sume pun still ade pihak2 yg cube nak cari pasal..jadi,lu pikir ar sendiri..

    ReplyDelete
  11. thanks kwn2..semua ni aku bincang & akan buat dgn advice abg aku..dia lebih tau & ada pengalaman..dia dh kena mcm2 b4 ni so experience dia berguna sgt pd aku..

    ReplyDelete